Popularne ustawienia drawbarów
klawiszowców grających na B-3
BRZMIENIE ELP Czasami grałem też z wyciągniętym drawbarem 4'. Normalnie ustawiałem percussion na minimum, z bardzo krótkim atakiem na trzecim harmonicznym; nigdy nie używałem drugiego harmonicznego. Przez wszystkie części miałem włączone vibrato C3. Na dolnym manuale używałem drawbarów 8' i 4'; przy SIEKANIU WIATRACZANYM ;) po klawiszach od prawej do lewej, cały czas miałem wyciągnięty 8'. (Keith Emerson) |
|
GROOVE "GREEN ONIONS " Oto moje brzmienie na wielu moich nagraniach, z drugą lub trzecią miksturą na dolnym manuale w przypadku cichych akordów, w zależności od tego, jak niskie lub wysokie mają być. Bardzo rzadko używam mocnego percussion, ponieważ zbytnio nie lubię zabarwienia flażoletami, które przez ten efekt dostaje. I nie używam też potencjometru vibrato, chyba że mam Leslie na pełnych obrotach; wtedy używam go dla dodatkowego efektu. Od kiedy jako chłopak zacząłem grać na organach, pokochałem to czyste brzmienie. Bo to jest piękno Hammonda i dlatego nadal chcę je słyszeć. (Booker T. Jones) |
|
SAMBA Z SANTANĄ Kiedy grałem z Santaną, miałem cały czas wyciągnięte 'power drawbars' (czyli pierwsze cztery). Nie używałem zbyt często czarnych drawbarów, ponieważ dodawały flażoletów (HARMONICS), które zazwyczaj nie pasowały. W cięższych rockowych kawałkach niekiedy musiałem mieć wyciągnięte na maksa wszystkie dziewięć drawbarów. Przy częściach utworów granych na dolnym manuale (jak np. 'Samba Pa Ti') miałem wyciągnięte trzy lub cztery najniższe drawbary. Zawsze używałem vibrato C3; kwinty brzmiały troszkę zbyt kościelnie. Aby porywalizować sobie z Carlosem, przepuszczałem organy przez dwa głośniki Leslie wprost do Fender Twin Reverbs, dokładnie tak, jak robił to Larry Young. (Tom Coster) |
|
USTAWIENIA 'JESSE CRAWFORDA' Aby uzyskać efekt teatralnych organów, spopularyzowany przez Jesse Crawforda w erze kina niemego, zagraj tę registrację (tj. utwór grany ze specyficznym ustawieniem drawbarów) w otwartej harmonii, tzn. bierzesz środkowe dźwięki każdego akordu, i grasz je o oktawę niżej. Dzięki temu uzyskasz odległości czterech lub pięciu tonów między każdym dźwiękiem w akordzie, więc najlepiej grać to dwoma rękami na jednym, najlepiej górnym manuale. (Rosemary Bailey) |
|
STARE DŹWIĘKI W NOWYCH RĘKACH To są moje solowe ustawienia, z drawbarem 1 1/3' dodającym trochę "fletu". Aby zbudować crescendo, ustawiam organy na full i gram bloki akordów. Zazwyczaj pozostawiam dolny manuał na pierwszym i trzecim drawbarze; czasem lekko wyciągam jeden ze środkowych drawbarów. Gdy gram bas na pedałach i gram COMPING (w jazzie: podkład pod solo z nieregularnymi odstępami między akordamina) na dolnym manuale, lubię też odrobinę wyciągnąć drawbary: czwarty i szósty; to w zasadzie daje to samo brzmienie jak pierwszy i trzeci, ale jest czystsze w niższych partiach. Gdy gram, zmieniam ustawienie percussion, ale przeważnie jest on ustawiony na trzecim harmonicznym i szybkim zanikiem (FAST DECAY). Używam vibrato C3, i prawie zawsze zostawiam vibrato na dolnym manuale, żeby "dodać do brzmienia mięcha", wzmocnić bas, i uwydatnić wysokie dźwięki tak, abyś słyszał więcej KEY CLICK. Wstawiam głośniki JBL lub EV do mojego Leslie i puszczam przez półprzewodnikowy wzmacniacz; dzięki temu otrzymuję prawdziwie czyste brzmienie, ale zawsze mogę je zoverdrive'ować. (Joey DeFrancesco) |
|
BRZMIENIE RODA ARGENTA W solach z piosenek takich jak "Dance in the Smoke", czy "Time of the Season", lubiłem ustawienie z percussion na drugim harmonicznym. Dla pełniejszego brzmienia, wyciągam na maksa co najmniej pierwsze cztery drawbary. Ale nigdy nie wyciągam ich wszystkich. Ponadto uwielbiam chorus vibrato. (Rod Argent) |
|
UNIKALNE GROOVES Richard 'Groove' Holmes, który zmarł w 1991, preferował to ustawienie przy górnym manuale, z vibratem C2. Holmes był leworęcznym samoukiem. Eksperymentował z brzmieniami B-3 przetwarzając dźwięk przez pedał wah-wah i inne efekty; wlokąc swojego B-3 po całym kraju w używanym karawanie Cadillaca. |
| Home
| O autorze | Klub | Historia | Cream | Jak TO działa | Galeria | Modele Hammonda | Klony Hammonda | Patenty | Ustawienia
drawbarów |
| Leslie | Modele Leslie | Symulatory Leslie | Rhodes | Moog | Scheda | Linki |Płyty| Wpisz się do Księgi Gośći | Zobacz Księgę Gości |
Wyszukiwarki | Kontakt
|