Ceniony aranżer i pianista jazzowy. Wirtuoz organów Hammonda,
koncertujący zarówno z mainstreamowym The High Bred Jazz Trio,
jak i z bluesrockowym Guitar Workshop Leszka Cichońskiego.
Erudyta i gawędziarz. Cechuje go skromność, której towarzyszy
specyficzne poczucie humoru. Wywołany na bis podczas Jazz Jamboree '98
poprosił śpiewającą jego teksty Ewę Bem, by przekazała publice:
"nic nie przygotowaliśmy, bo nie wiedzieliśmy, że będzie się podobać".
Wojciech Karolak urodził się 28 maja 1939 roku w Warszawie.
Muzyczne wykształcenie odebrał w Krakowie - Liceum Muzyczne w klasie fortepianu,
a następnie studia na Wydziale Teorii Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej.
Zadebiutował na fortepianie w 1956 roku podczas tzw. trójmeczu jazzowego
w Liceum im. Nowodworskiego, grając razem z Romanem Dylągiem,
Andrzejem Dąbrowskim, Janem Byrczkiem, Andrzejem Pielą i Ryszardem Rushilem.
W lutym 1958 roku jako saksofonista altowy rozpoczął współpracę
z zespołem Jazz Believers, w którym grali m.in. Andrzej Trzaskowski,
Krzysztof Komeda i Jan Ptaszyn Wróblewski. Następnie grał
na saksofonie tenorowym w grupie The Wreckers Andrzeja Trzaskowskiego.
Na początku 1961 roku ostatecznie porzucił grę na saksofonie
i w kwartecie Andrzeja Kurylewicza poświęcił się bez reszty fortepianowi.
Rok później razem z Romanem "Guciem" Dylągiem i Andrzejem Dąbrowskim
założył własne trio (The Karolak Trio), z którym nagrał swoją pierwszą autorską płytę.
W roku 1963 rozpoczął współpracę z grupą Polish Jazz Quartet Ptaszyna Wróblewskiego.
Trzy lata później wyjechał do Szwecji, gdzie grywał rock i jazz w klubach i restauracjach,
by, jak sam przyznaje, "zarobić na mieszkanie w Warszawie i na Hammonda".
Współpracuje również z Michałem Urbaniakiem.
W 1973 roku kupuje upragnione organy Hammond B-3.
Od 1973 do 1978 roku współpracuje z zespołem Mainstream Jana Ptaszyna Wróblewskiego.
Coraz więcej czasu poświęca na aranżowanie i komponowanie.
W latach 80-tych tworzył wraz z Tomaszem Szukalskim i Czesławem Bartkowskim
superformację Time Killers, z którą nagrał najlepszą płytę polskiego jazzu tamtej dekady.
Lata 90-te to dla Wojciecha Karolaka okres ożywionej działalności artystycznej.
Współpracuje z Jarosławem Śmietaną, z którym nagrywa trzy albumy.
W 1995 roku wraz z Piotrem Baronem i Zbigniewem Lewandowskim zakłada The High Bred Jazz Trio.
Ponadto daje setki koncertów jako członek Guitar Workshop Leszka Cichońskiego.
W 1998 roku obchodził 40-lecie pracy artystycznej - z tej okazji wystąpił na Jazz Jamboree
ze specjalnym jubileuszowym koncertem.
Tomasz Szachowski relacjonując występ The High Bred Jazz Trio
na Festiwalu Pianistów Jazzowych Kalisz '98 pisał o stylu gry Karolaka:
"Jego improwizacje to coś znacznie więcej niż wypełnienie iluś tam taktów
w zgodzie z rytmem i przebiegiem harmonii. Karolak na naszych oczach
komponuje samodzielną całość, która ma wyraźny początek, rozwinięcie
i zakończenie. Zaczyna zwykle od wyrazistego motywu, który powtarza,
utwierdza, rozwija i przetwarza, wzbogacając harmonię, transponując
myśl w inne rejony skali i w inny obszar barwy. Linia dynamiczna pokazana
jest imponująco i jednoznacznie, z naturalną kulminacją tam, gdzie się
jej spodziewają słuchacze. To wszystko pulsuje naturalnym swingiem,
w tempach idealnie dobranych do tego rodzaju muzyki, bez zbędnego
gadulstwa i taniej wirtuozerii."
Zapraszamy do wysłuchania 30-sekundowego fragmentu organowej solówki
Wojciecha Karolaka z utworu "Incentive", pochodzącego z płyty
"Phone Consultations" nagranej z Jarkiem Śmietaną i Adamem Czerwińskim.