. Jarocin-Festiwal.com: POLMUZ - 1984

POLMUZ
POLSKA MUZYKA

POLMUZ 1984

LISTA
Strony polskich wykonawcow w sieci. Dodaj swoja!

Autor: JERZY BOJANOWICZ, Non Stop 04/1984

25 lat rocka w Polsce

Czeslaw Niemen spiewa ..., Non Stop 04/1984

Czeslaw Niemen spiewa "Czy mnie jeszcze pamietasz"
24 marca 1939 r. w gdanskim klubie "Rudy Kot", przy ul. Garncarskiej 18, od by l sie pierwszy koncert zespolu Rhythm and Blues, anonsowany dzien wczesniej w "Wieczorze Wybrzeza" tymi slowami: "Zespol Rhythm and Blues wystapi w programie wybitnie eksperymentalnym, opartym przede wszystkim na utworach w stylu rock'n' roll z repertuaru Elvisa Presley'a Billa Haley'a, Tommy Steela i Paula Anki" Po imprezie, ktora uznano za oficjalna date narodzin rocka w Polsce, w tym samym dzienniku napisano m. in.: "Co bylo tak ciekawego w tym koncercie, ze sciagnelo tylu sluchaczy? Wydaje sie, ze owym magnesem byla proba zaprezentowania publicznosci stylu znanego popularnie jako "hilly-billy", a spotykanego zwlaszcza w piosenkach Dzikiego Zachodu, balladach cowboyskich i gorniczych ze schylku XIX i poczatku XX wieku. Z tych elementow czerpali natchnienie tworcy "rock and rolla", ktorzy jednak cowboyskie skrzyneczki zastapili. saksofonem, pianole fortepianem, a banjo gitara elektryczna. W koncercie wtorkowym bylo tez wiecej "rock and rolla" niz klasycznego "hilly-billly". Tym niemniej byl to wlasciwie, pierwszy tego rodzaju koncert w wykonaniu polskich muzykow, w ktorym "rock and roll" starano sie ukazac w najczystszym brzmieniu. l nie ma w tym nic dziwnego, ze muzyka taka rozpalila cala widownie, ze kazdemu odegranemu i odspiewanemu "kawalkowi" towarzyszyly brawa i krzyki.

Zespol rozrywkowy noszacy nazwe "Rhythm and Blues" powstal zaledwie kilka tygodni temu i koncert swoj rozpoczal od propagowania akcji... budowy szkol Tysiaclecia". Sensacje wzbudzala elektryczna gitara Leszka Bogdanowicza (niewykluczone, iz pierwsza w Polsce) oraz wzmacniacz i glosnik o mocy... 15 watow, wymontowany z radioodbiornika. Warto dodac, iz mikrofony byly firmy Shure!

Rhythm and Blues tworzyli:
Leszek Bogdanowicz (byly czlonek zespolu Modern Jazz Sextet, uczestnik II Festiwalu Jazzowego w Sopocie) — gitara, kierownik muzyczny;Andrzej Sulocki (w pewnym okresie Zbigniew Wilk) — fortepian, Jan Kirsznik — saksofon tenorowy, Leonard Szy-manski — kontrabas, Edward Malicki — perkusja i Boguslaw Wyrobek (absolwent WSE w Sopocie, laureat konkursu "Szukamy mlodych talentow" ogloszonego przez PR w 1958 r.) — spiew. Wkrotce sklad zostal rozszerzony o dwoch wokalistow: 17-letniego Marka Tarnowskiego (wl. Wojciech Zielinski) i 20-let-niego Andrzeja Jordana (wl. Andrzej Szmilichowski).

W maju Rhythm and Blues zostal laureatem Konkursu A-matorskich Orkiestr Jazzowych i Tanecznych, zorganizowanego w namiocie "Sztandaru Mlodych", rozstawionym przy Pl. Dzierzynskiego w Warszawie; a w lipcu doszedl kolejny wokalista — Michaj Burano.

Jesienia 1959 r. Rhythm and Blues odbyl 2-tygodniowe to-urnee po kraju. Na pierwszej stronie "SM", pod tytulem "Rhythm and Blues wystapi w Warszawie", zamieszczono tylko jedno zdanie: "Wierzymy w Rhythm and Blues, wierzymy w kulture muzyczna warszawskiej publicznosci nie boimy sie "rockandrollowego luda", W dniu wystepu zespolu w Warszawie "SM" zamieszcza apel zespolu do publicznosci:
"(...) Mozliwosc wystapienia w Warszawie uzyskalismy pod warunkiem zagwarantowania porzadku. Zgodzilismy sie na to w przekonaniu, ze sympatia towarzyszaca naszym imprezom, jak rowniez pragnienie aby koncerty naszego zespolu mogly sie jeszcze powtorzyc - stanowic beda wystarczajaca rekojmie wlasciwego za- chowania sie widownia nawet w najgoretszych chwilach programu. Apelujemy o to w imieniu wlasnym i publicznosci"

Recenzja z koncertu Rhythm and Bluesa zostala w "SM" zatytulowana "Nie nokautujcie rock and rolla", a triumfalne koncerty zespolu byly poczatkiem jego konca. Pojawily sie artykuly krytykujace i publicznosc, i wykonawcow, i sama muzyke. Wprowadzono restrykcje administracyjne - zakaz wystepow w salach liczacych wiecej niz 400 miejsc. Zima 1959 r. Rhythm and Blues praktycznie zawiesil dzialalnosc, choc oficjalnie zostal rozwiazany (decyzja Zarzadu Gdanskiego Jazz-Klubu) 22 czerwca 1960 r. Tego samego dnia Franciszek Walicki utworzyl nowa formacje - zespol Czerwono-Czarni.

Czerwone Gitary i zlote plyty, Non Stop 04/1984

25-Iecie rocka w Polsce winno bylo zaowocowac wieloma ksiazkami, nawet z dziedziny socjologii i jezykoznawstwa. Niestety, tak sie nie stalo. Dlatego publikujemy kalendarium, w ktorym odnotowuje wazniejsze fakty dotyczace tej muzyki, a przede wszystkim narodziny zespolow, ktore swego czasu cieszyly sie duza popularnoscia oraz dzialaja do dzis.

  • 1959 — Filipinki;
  • 1960 — Czerwono-Czarni;
  • 1961 — pierwsza plytka (EP) C-C (N 0169): "Elevator Rock", "When The Saints Go Rock'n Roll", "Sweet Little Sixteen", "Apron Strings"; Big-Beat Sextet;
  • 1962 — Niebiesko-Czami, Tajfuny, Nastolatki, - Pieciolinie; I Festiwal Mlodych Talentow w Szczecinie (wsrod laureatow m. in.:
    Wojciech Gasowski, Wojciech Kedziora (Korda), Helena Majdaniec, Jerzy Malota. Slawa Mikolajczyk, Karin Stanek, Marek Szczepkowski, Czeslaw Wydrzycki (Niemen), Krzysztof Klenczon); -
  • 1963 II Festiwal Mlodych Talentow w Szczecinie (wsrod laureatow m. in.: Halina Frackowiak, Kazimiera (Katarzyna Sobczyk), Zdzislawa Sosnicka, Marianna Wroblewska. Mira Kubasinska-Tadeusz Nalepa); N-C wystepuja w paryskiej "Olimpii" w programie "Le idoles de Pologne" i nagrywaja EP dla firmy Decca;
  • 1964 - Alibabki, Dzikusy, Chocholy. Pesymisci, Tony;
  • 1965 — Blackout, Czerwone Gitary, Polanie, Skaldowie, Szwagry, Passaty, Piec Linii, Tarpany;
  • 1966 — Partita, Trubadurzy. Kawalerowie, Czterech, Siostry Panas; film "Mocne uderzenie" (rez. Jerzy Passendorfer);
    Wiosenny Festiwal Muzyki Nastolatkow:
    I nagroda — Skaldowie, II — Nastolatki, III — Blackout, solisci: Stefan Kotapka (Passaty) l Krystyna Ostrowska (Kon-Tiki);
  • 1967 — Anawa, No To Co, Akwarele, Wawele;
  • 1968 — Breakout, Stan Borys i Bizony, Romuald i Roman, Heliosi, Amazonki, Pieciu, Burano i Leske Rom; film TVP "Kulig"; longplay Czeslawa Niemena "Dziwny jest ten swiat" jako pierwszy otrzymuje "Zlota Plyte";
  • 1969 — ABC, Dzamble, Klan, Blues Trio Wojciecha Skowronskiego, Wislanie'69, Pakt, Tropicale Thaitii Granda Banda, Tramp, Quorum, Vox Remedium, Respekt, Waganci; film "Przygoda z piosenka" (rez; Stanislaw Bareja); II Mlodziezowy Festiwal Muzyczny: I miejsce - Dzamble, II - Romuald i Roman, III - Pieciu, solisci: Elzbieta Igras, Waldemar Kocon i Andrzej Zaucha (Dzamble); 14 stycznia w Podkowie Lesnej premiera "Mszy Beatowej" Katarzyny Gertner w wykonaniu C-C; I Ogolnopolski Festiwal Awangardy Beatowej w Kaliszu: I nagroda - Romuald i Roman, II - Wawele, III - Mlody Blues;
  • 1970 — Trzy Korony, Bemibek, Portrety, Pro-Contra, Wiatraki, Laboratorium; widowisko muzyczno-baletowe grupy Klan - "Mrowisko"; I Wielkopolskie Rytmy Mlodych (od 1980 r. — Ogolnopolski. Przeglad Muzyki Mlodej Generacji od 1983 r. — Festiwal Muzykow Rockowych) w Jarocinie;
  • 1971 — Andrzej i Eliza, Bractwo Kurkowe 1791, Dwa plus Jeden, Homo Homini, SBB (Silesian Blues Band), Kram, Ossjan;
    film "Milion za Laure" (rez. Hieronim Przybyl);
  • 1972 — Bemibem, En Face, Test;
  • 1973 — Grupa I; 22 kwietnia premiera rock-opery Niebiesko-Czarnych "Naga";
  • 1974 — Budka Suflera, SBB, Fair, Ergo Band;
  • 1975 — Happy End, Krzak, Grupa Dominika, Eden; 4 maja premiera rock-oratorium Katarzyny Gertner i Ernesta Brylla "Zagrajcie nam wszystkie srebrne dzwony'';
    Pop Session w Sopocie;
  • 1976 — Exodus, Kasa Chorych, Kombi;
  • 1977 BAJM, Perfect, Ogolnopolski Mlodziezowy Przeglad Piosenki w Toruniu od 1981 r. we Wroclawiu; rock-opera Janusza Komana i Bogdana Olewicza "3.400 lat po Ikarze"; widowisko Marka Grechuty i Jana Kantego Pawluskiewicza do tek-stow Stanislawa Ignacego Witkiewicza — Witkacego "Szalona lokomotywa";
  • 1978 — Kryzys Romansu, VOX, Kwadrat; "Jesien z bluesem" w Bialymstoku;
  • 1979 — Mech, Maanam, Porter Band;
  • 1980 — Bank, Oddzial Zamkniety, TSA, Turbo, Izabela Trojanowska; "Rockowisko" w Lodzi; I Przeglad Grup Nowofalowych w Toruniu;
  • 1981 — Lombard, Republika, Stalowy Bagaz;
    Rock-Arena w Poznaniu;
  • 1983 — Lady Pank. Rezerwat, Urszula, Wanda i Banda;
  • 1983 — Turniej Mlodych Talentow: II nagroda (I nie przyznano) — Azyl P. i Klaus Mitffoch, III — Rogatywka; wyroznienia — Ketman i Lech Janerka (Klaus Mitffoch);
  • 1984 — ???
  • EMAIL
    Jarocin-Festiwal.com

    Strona zrobiona przez W_MatNi + W_SiECi