POP SESSION 1978
FOLDER
Folder z archiwum Marcina Jacobsona
MUZYKA MLODEJ GENERACJI
***
|
. |
KOMBI
Kombi to mloda, gdanska grupa, ktora powstala na przelomie lipca i sierpnia 1976 roku z inicjatywy Slawomira Losowskiego - laureata nagrody indywidualnej festiwalu "Jazz nad Odra'74", zdolnego pianisty i kompozytora, konstruktora elektronicznych instrumentow klawiszowych z rodziny syntezatorow. Mimo, iz zespol ma na swym koncie dwukrotny wystep w Pop Session, mozna smialo powiedziec, ze grupa rozpoczyna dopiero swa estradowa dzialalnosc. Dotychczas zespol ogranicza sie prawie wylacznie do nagran, do pracy w studio, kompletujac instrumentarium, sprzet naglosnieniowy i oswietleniowy, bez ktorego tego typu grupa istniec nie moze.
Kombi powstalo w wyniku spotkania lidera kontrowersyjnego tria Akcenty, Slawomira Losowskiego z dwoma mlodymi muzykami - Grzegorzem Skawinskim i Waldemarem Tkaczykiem, ktorzy opuscili rodzinna Mlawe, by podjac studia na Uniwersytecie Gdanskim. Poczatkowo mlody zespol, do ktorego przylaczyl sie rowniez perkusista, Jan Pluta, powielal aktualnie modne nagrania heavy-rockowe, pozniej zdecydowal sie na poszukiwanie wlasnej muzyki. Muzyki, ktora okazala sie kontynuacja poszukiwan formalnych tria Akcenty, uwzgledniajaca jednak aktualne osiagniecia jazzu i rocka.
"Chodzi nam - mowi Slawomir Losowski - o nowoczesna muzyke, a nie o piosenkarstwo, ktorego tak wiele w naszym kraju. Wlasne, oryginalne brzmienie otwarte na wszystkie trendy i style. Nie zamykamy sie w jakiejs konkretnej szufladce opatrzonej etykietka: jazz, rock, electric... Takie podejscie do muzyki budzi czasem zarzuty, ze gramy repertuar stylowo niespojny, ale uwazam, ze tylko grajac rozne rzeczy, rozna muzyke mozna dojsc do tej wlasciwej, wlasnej. Poza tym nie zawsze mozna grac to, co nas najbardziej satysfakcjonuje. W koncu estrada rzadzi sie swoimi prawami...".
Jak juz sie rzeklo, Kombi rozpoczyna dopiero swa estradowa kariere, a mimo to cieszy sie juz spora popularnoscia. Przyczynily sie do tego liczne nagrania, zrealizowane dla Redakcji Muzycznej Polskiego Radia w Gdansku, a pomoga w tym pewnie przygotowane z okazji Pop-Session plyty, ktore wyda Tonpress.
KRZAK
Grupa Krzak dzialalnosc estradowa rozpoczela w czerwcu 1973 roku, a w jej sklad weszli absolwenci slaskich szkol muzycznych. Mimo udanych nagran radiowych, mimo cieszacego sie spora popularnoscia przeboju pt. "Krzak", grupa rozpadla sie po kilku miesiacach wspolnej pracy. Ponowne narodziny nastapily dopiero w czerwcu 1975 roku i nic nie wskazuje na to, by historia miala sie powtorzyc. Muzycy zespolu: Jan Bledowski - skrzypce, Leszek Winder - gitara, Jerzy Kawalec - git. basowa i Marek Surzyn - perkusja, przeszli w tym czasie nielatwa droge prowadzaca przez najrozmaitsze formacje estradowe. Okrzepli, ich muzyczne koncepcje wykrystalizowaly sie, nabrali niezbednego w profesjonalnej pracy doswiadczenia, co bez watpienia wplynelo na fakt, ze Krzak bardzo szybko wpisal sie na liste cenionych i lubianych zespolow naszego rynku. Udane koncerty, nagrania radiowe, wystepy przed kamerami telewizji oraz wydana przez Tonpress plyta sprawily, ze grupa zostala dostrzezona.
Muzyke, ktora uprawia zespol Krzak, co bardziej porywczy krytycy okreslaja mianem "silesia sound", odwolujac sie do pokrewienstw brzmieniowych i formalnych istniejacych pomiedzy garstka slaskich grup rockowych (Apokalipsa, Krzak, Rak, SBB). Nie wnikajac w szczegoly stwierdzic mozna, ze zespol poszukuje swojej muzyki, podazajac droga wytyczona przez Stanleya Clarka, Jeff Becka, Larry Coryella i Klausa Doldingera; bazujac na osiagnieciach wspolczesnej muzyki elektronicznej, nie zapominajac jednak o sile drzemiacej w naturalnej ekspresji.
|
. |