FESTIWAL MUZYKI ROCKOWEJ

JAROCIN 92

GAZETA
FESTIWALOWA 92

***
.

Autorzy: Beata Frackowiak, Anna Sierpowska, Hieronim Scigacz. Gazeta Festiwalowa - czesc Gazety Jarocinskiej # 32 (96) III, 5-08-1992

FESTIWAL W TELEWIZJI

Rozmowa z dyrektorem transmisji panem Ryszardem Jezewskim

- 8 sierpnia w sobote w programie drugim przeprowadzona zostanie bezposrednia transmisja z koncertu finalowego z Jarocina. Dlaczego wlasnie Jarocin?

- Ze strony merytorycznej odpowiada za to redakcja, ktora decyduje o tym. Wydaje mi sie, ze tego typu muzyka dla szerokiego grona odbiorcow tez powinna byc transmitowana na zywo.

- W ubieglym roku wszyscy, ktorzy komentowali festiwal podkreslali, ze byla to pierwsza tego typu impreza, robiona przez TVP, gdzie dzwiek byl perfekcyjny. Wszystkie “ahy” szly na korzysc TV. Na czym polega trudnosc zrealizowania koncertu rock’n’rollowego w sposob zadowalajacy muzykow i osob okreslajace ksztalt artystyczny imprezy?

- Kazda impreza, ktora jest robiona na otwartej przestrzeni, jest bardzo skomplikowana technicznie. Co innego, jesli do dyspozycji jest teatr, opera, gdzie warunki akustyczne sa wspaniale, a co innego otwarta przestrzen wybrana przypadkowo, gdzie jej parametrow akustycznych nie mozna, albo trudno jest je wychwycic. Dlatego trzeba zaangazowac odpowiednia ilosc sil i srodkow aby mozna bylo to zrealizowac poprawnie.

- Jak TV przygotowuje sie, aby tegoroczna transmisja nie ustepowala jakoscia ubieglorocznej?

- Aby zapewnic dobra jakosc obrazu jedzie do Jarocina woz “SONY” wyposazony w 5 kamer tej firmy. Dodatkowo doczepimy mu szosta kamera, ktora przez synchronizer bedzie wprowadzona na mikser tak, ze zapewni to dobra realizacje takiego widowiska jakim jest MFR. W zakresie dzwieku bedziemy wspolpracowali z realizatorami na scenie i technikami fonii oraz obslufa techniczna telewizji. Aby naglosnic tak duza przestrzen potrzebna jest duza moc zestawow glosnikowych na stadionie. To nie oznacza dobrego dzwieku dla potrzeb TV. Trzeba bedzie “podeprzec sie” drobnymi mikrofonami aby uwypuklic rzeczy charakterystyczne w kazdym zespole, w kazdej orkiestrze. Naglosnienie zawsze robi sie pod katem przestrzeni, ktora sie naglasnia. Ustala siepewne charakterystyczne parametry, tzn uwypukla sie tony wysokie lub niskie. Przy transmisjach telewizyjnych konieczna jest wspolpraca ludzi z naglosnienia, czyli elektroakustykow poszczegolnych zespolow z technikami i realizatorami dzwieku ze strony TV.

- Ile czasu trzeba aby przygotowac szescio godzinna transmisje?

- Czas przygotowania zalezy od terenu pracy. Zwykle trwa to okolo szesciu godzin, czyli pol dnia, gdyz dzien dla nas to dwanascie godzin.

- Ilu ludzi potrzebnych jest aby transmisja przebiegala sprawnie?

- Niezbedna jest obsluga techniczna, ktora przez caly czas sprawuje nadzor nad urzadzeniami. Wiadomo, ze przy tego typu imprezach oprocz walorow muzycznych duza role odbrywa wizja. Aby stworzyc atrakcyjne przedstawienie z rodzaju “swiatlo i dzwiek” nalezy wziac pod uwage wszystkie wariujace w czasie przedstawienia swiatla - to wymaga ciaglego nadzoru obslugi technicznaej nad pracujacym sprzetem. Dlatego przy takiej transmisji pracuje ok szescdziesieciu ludzi.

- Rock and roll jest muzyka dynamiczna i bardzo ekspresyjna. Czy ktos, kto siedzi za konsoleta musi miec jakies specjalne przygotowanie aby dobrze przekazac ten rodzaj muzyki?

- Jest sprawa naturalna, ze osoby odpowiedzialne za jakosc przekazywanego programu, czyli: realizatorzy swiatla, dzwieku i obrazu oraz komentatorzy sa predysponowani do tego by ta muzyka byla naturalna w odbiorze. Decyduja o tym lata praktyki.

- Czy nie boicie sie panstwo, ze impreza taka jak Jarocin, rozniaca sie i charakterem i publicznoscia np od Sopotu sprawi wam troche klopotu z realizacja? Co zrobicie, gdy bedzie jakas zadyma? Czy bedziecie stosowac cenzure?

- Nie, to nie jest cenzura. Po prostu, gdy na widowni wzrastaja emocji i gdy zaczyna sie slynny taniec pogo, ktory wznieca slupy kurzu obsluga techniczna aby zachowac dobry obraz transmisji kieruje kamery w inne miejsca.

A jesli z powodu “zadymy” zatrzymany zostanie koncert?

- Mysle, ze redakcja, tak jak w zeszlym roku, zadba o dostateczna liczbe sluzb porzadkowych, ktore beda w stanie utrzymac niezbedny porzadek.

- Transmisja bedzie trwala od 22.30 do 3 rano, czyli z godzinnym poslizgiem.

- To wszystko zwiazane jest z dbaloscia o jakosc nagran. Bardzo czesto stosuje sie taka zasade przy tego rodzaju imprezach. Sa zespoly lepsze i gorsze i oczywistym jest, ze pokazane zostana te reprezentujace wyzszy poziom. Na tzw poslizg wplywa rowniez czas potrzebny telewizyjnym ekipom na dostrojenie sprzetu do nastepnej ekipy koncertujacej. Trwa to zwykle 5-10 minut.
Transmisja jest bardzo wyczerpujaca praca, szczegolnie z festiwalu jarocinskiego. To przeciez kilka godzin maksymalnej koncentracji, wpatrywania sie w oscyloskopy i nieustannie migoczace monitory.

- Czy znaczy to, ze FMR jest najtrudniejsza do realizacji telewizyjna impreza?

- Sa rozne imprezy plenerowe do ktorych mozna by bylo porownac Jarocin ale rzeczywiscie FMR jest najtrudniejszy, wymagajacy najwiekszego nakladu pracy.

.
. .

Strona zrobiona przez W_MatNi+W_SiECi

.