Grupa Abraxas powstała w Bydgoszczy pod koniec 1987 roku, założyli ją Adam Łassa i Łukasz Święch. Jej działalność miała jednak tylko charakter towarzyski. Po dwóch latach formacja ulega rozwiązaniu.
W połowie 1991 formacja rodzi się na nowo. Dość szybko dobywa lokalną popularność, dokonuje pierwszych nagrań dla Radia Pik. Nagrania te (m.in. Kameleon, Tabula Rasa) zaprezentowane w PR III PR w nocnej audycji charyzmatycznego prezentera i wielkiego popularyzatora rocka progresywnego Tomasza Beksińskiego powodują, że Abraxas staje sie popularny wśród fanów prog rocka w całym kraju. Rozwiązanie zespołu w 1992 roku, wiadomość o tragicznej śmierci jednego z muzyków i informacja, że zespół pewnie już nigdy się nie odrodzi, przyczynia się do powstania legendy. Abraxas staje się grupą kultową.
Rok 1994 to rozpoczęcie kolejnego rozdziału w karierze zespołu. Adam Łassa już bez Łukasza Święcha, który założył własną formację Anyway, reaktywuje zespół. Abraxas dokonuje kolejnych nagrań, Tomasz Beksiński prezentuje DeProfundis. Wkrótce opiekę nad zespołem przejmuje właścieciel bydgoskiego klubu Kuźnia Janusz Korbiński. Przyszłość zaczyna wyglądać jaśniej. W kwietniu 1996 roku Abraxas wystąpił na Pierwszym Festiwalu Rocka Progresywnegp zorganizowanym przez firmę ArsMundi w warszawskim klubie Stodoła. Fani zgotowali zespołowi gorące przyjęcie. Było ono wielkim zaskoczeniem dla muzyków, którzy myśleli że są zupełnie nieznani, przecież był to ich pierwszy koncert w stolicy. Sukces jaki Abraxas osiągnął na festiwalu zaowocował umową z firmą ArsMundi i realizacją pierwszego albumu, zawierającego najlepsze utwory z dotychczasowej działalności zespołu. Płyta "Abraxas" ukazała sie pod koniec 1996 roku, uzyskała b.dobre recenzje w Polsce jak również w progresywnej prasie za granicą. Zawierała ona muzykę inspirowaną dokonaniami Genesis czy VDGG. Ciakawą melodycznie, brzmiącą potężnie, soczyście a przy tym mrocznie. Na kolejnych płytach zespoł stopniowo łagodził i unowocześniał brzmienie, głównie za sprawą instrumentów klawiszowych, zmiany sposobu śpiewania A.Łassy. A na trzeciej płycie po przez szerokie zastosowanie gitary akustycznje, na której zagrał powracający do Abraxas współzałożyciel formacji Łukasz Święch oraz po przez żeńskie głosy. Druga i trzecia płyta ukazały się też w wersjach anglojęzycznych (druga pt. "Prophecies") i skierowane były przede wszystkim na rynek zagraniczny. Ostatnim wydawnictwem był album koncertowy poświęcony tragicznie zmarłemu Tomaszowi Beksińskiemu "Live In Memoriam". Podsumowywał on niejako karierę Abraxas. Po jego ukazaniu drogi muzyków rozeszły się. Większość z nich (Brzeziński, Ratajczak, Błaszczyk, Matyska) powołała formację Svann. R.Ratajczak i Ł. Święch nagrali płytę pod szyldem Xenn. W 2004 roku A.Łassa, Ł.Święch i M.Mak nagrali album jako Assal & Zenn.
Kolejny rozdział historii zespołu rozpoczął się w 2004 roku. Wtedy to właśnie zespół zaczął grywać okazyjne koncerty. Muzycy jednak nie chcieli wypowiadać się na temat jakichkolwiek planów.
Muzycy Abraxas udzielali się w formacjach: Anyway (początkowo Anyway Chambers), Xenn, Svann, Assal & Zenn. Nagrywali z Colinem Bassem.