DEADLOCK |
|||||
BURDEL "Ambicja" |
. |
NOWOSCI: 8-01-2002 CD "Ambicja" juz w sprzedazy. W Internecie m. in. na http://sklep.terra.pl 13-11-2001 "Ambicja" powinna byc juz niedlugo w sprzedazy. My zamieszczamy fragmenty wspomnien Szymona. Oraz uruchamiamy prezentacje reedycji "Ambicji" na CD. 11-09-2001 25-01-2001
"Diafora" zorganizowana 28-30 listopada 1980 przez klub Riviera-Remont wypadla interesujaco glownie w sferze towarzysko-obyczajowej. Scieraly sie dwa style, dwie kultury. "Jarmark czarow" Teresy Strzemiecznej (jedna z jej modelek na scenie pokazuje zdj. lewe) tkwil jeszcze w klimacie prowokacji estetycznej bliskiej poznym latom szescdziesiatych. Publicznosc chetniej przyjmowala jednak rytmy nowej fali (zdj. prawe Deadlock) ***O Deadlock sporo dowiecie sie z ponizszych tekstow. Jednak od nas dodamy kilka informacji, ktorych nie w nich nie znajdziecie. Sklady, ktore jeszcze nie do konca moga byc dokladne... To sklad z Festiwalu Nowej Fali w Kolobrzegu, gdzie na saxie zagral goscinnie Tomek Switalski z Kryzysu. Wg. Mirka Szatkowskiego Roza byl multinstrumentalista i kolesiem majacym podstawy muzyczne. Z opowiesci Mirka wynika, ze Roza gral rowniez na perkusji, gdy odszedl Luter. Tylko jest pytanie kto gral wtedy na basie? Pewnie Kolacz... III sklad gral m in w W-wie gdzies w stanie wojennym. Nocowali w Novotelu przy Zwirki i Wigury. Na zewnatrz krecili sie ORMOwcy. Wpadali do hotelu na wodeczke. Grali koncert ze Smiercia Kliniczna. Nowe kawalki robione byly przez Bruneta i Dzidka. To wszystko dzialo sie gdzies w 1982 roku. Grali wg Dzidka kawalki niby punkowe, niby jazzowe". Zespol zagral koncert z Die Toten Hosen (to chyba bylo w 85) Sklady i fakty dzieki zeznaniom Dzidka (Po Prostu) oraz wlasnym ustaleniom ***Nagrania mp3 ze strony www.w-matni.prv.pl/pioro
Deadlock
- (Everything will be success)
Fragment wywiadu z Brylewskim z "Pasazera': DEADLOCK L. Gnoinski, J. Skaradzinski "Encyklopedia Polskiego Rocka" 1996 Burdel.Net: Notke biograficzna podajemy bez zmian, aczkolwiek znalazl sie w niej blad: w sesji, w czasie ktorej zostal nagrany material na plyte "Ambicja", nie uczestniczyl "Brunet". Za zwrocenie na to uwagi dzieki dla Slawka Pakosa. Poza tym, pierwszym basista zespolu byl Kolacz, a nie Fidel. Zapomniano tez zupelnie o Rozy, ktory wg. Mirka Szatkowskiego wniosl wiele (teksty, kompozycje) do Deadlocka. W pierwszych wydaniach Encyklopedii pisano "Szadkowski". W wydaniu z roku 2001 wreszcie ten blad poprawiono. My przedstawiamy stara wersje... Obok Kryzysu najwazniejszy zespol pierwszej fali polskiego punk rocka. Powstal w 1979 roku w Gdansku zalozony przez uczniow tamtejszych szkol srednich Jacka "Lutra" Lenartowicza (dr), Macieja "Bruneta" Wilinskiego (g), Bogdana "Plexi" (voc) i Fidela (bg). Od poczatku punkowy, po zmianie wokalisty na Mirka Szadkowskiego przyblizyl sie do stylistyki nowej fali. W sierpniu 1980 grupa wziela udzial w I Ogolnopolskim Przegladzie Nowej Fali, po ktorym opuscil ja Luter - ktory juz wczesniej zalozyl z Tomaszem Lipinskim Tilt. W tym czasie czesc czlonkow Deadlocka przeniosla sie z Gdanska do Warszawy. Na poczatku 1981 roku zespol w studiu Politechniki Warszawskiej nagral material na plyte. W sesji, oprocz Szadkowskiego i Bruneta, wzieli udzial muzycy Kryzysu Maciej Goralski (dr) i Robert Brylewski (g). Plyta zatytulowana "Ambition" ukazala sie w tym samym roku tylko w Europie Zachodniej, pokazujac bardzo reggae'owe oblicze Deadlocka (m.in. w "Get Up, Stand Up" Boba Marleya). "Ambition" - o ktorym zamiescily wzmianki pisma "New Musical Express" i "Billboard" - dotad nie wydano w Polsce, mimo ze jest to album juz legendarny. Zreszta wsrod polskich fanow cieszyl sie estyma takze wtedy - krazac w nielicznych importowanych egzemplarzach przegrywanych z kasety na kasete.
Po ukazaniu sie "Ambition" opuscili Deadlock na rzecz Kryzysu Szadkowski i Brunet, w miejsce
ktorych przychodzili nowi muzycy - a takze Plexi - jednak grupa wykazywala coraz mniejsza
aktywnosc, az wreszcie rozwiazala sie w roku 1983.
Dyskografia: GDANSKA SCENA ALTERNATYWNA Autor: G. Brzozowicz, Non Stop, Nr 4(163) kwiecien 1986. fragmenty artykulu "Pod koniec lat 70 pod wplywem fascynacji muzyka zespolow brytyjskiego punk rocka (Pistolsi, Clash i niedoceniany dzis XTC) powstal w Gdansku Deadlock. Jego muzyka byla potrzeba chwili, odpowiedzia na panujaca sytuacje. Zespol Deadlock, stworzony przez Macka "Bruneta", Lutera, Kolacza, Plexiego byl szkola nowego polskiego rock’n’rolla." - napisal mi w liscie byly wokalista Deadlocku i Kryzysu, Mirek Szatkowski. Centralna postacia w pierwszym skladzie Deadlocka byl Luter, perkusista i autor tekstow. Przez dluzszy czas byl autorem fanzinu "Pasazer" (nazwa jednej z piosenek Iggy Popa) bedacego w tym czasie jednym z nielicznych, a prawdopodobnie najbardziej miarodajnych zrodel informujacych o swiatowej i krajowej nowej fali. Niewatpliwy wplyw na wartosc gazetki miala prowadzona przez niego szeroka korespondencja m in z Billy Idolem. Tomek Szczecinski (ex-Tilt, Brygada Kryzys): "Luter byl intelektualista od poczatku do konca. On byl kreatorem, intelektualista. Caly czas kreowal siebie i wszelkie sprawy, o ktorych mowil. W koncu one sie stawaly. Mowil o krwi i wreszcie krew tryskala na sciany. Jemu podobalo sie, ze mial zakrwawiony garnitur, w ktorym wchodzil do autobusu i mogl szokowac. W tych swoich okularkach taki siny, zabidzony siadal z zabandazowana reka po uprzednim chlastaniu. Byl poeta, a poeci sa wariatami." Pod koniec ‘79 roku Luter porzucil Deadlock, przeniosl sie do W-wy i przystapil do Tiltu. Pozniej byly jeszcze Biale Wulkany i w koncy wyemigrowal do Berlina Zach. Teraz przebywa gdzies w swiecie, ale jak twierdzi Mirel Szatkowski jego niespokojny duch musi dac o sobie jeszcze znac. Potwierdzeniem tego moze byc zrealizowany na zachodzie film "The Passenger" poswiecony nowej fali w Polsce, a przede wszystkim postaci Lutera. Jedyna osoba, ktora przewinela sie przez wszystkie sklady, a zarazem glownym kompozytorem Deadlocka byl, niezyjacy juz, Maciek "Brunet" Wilinski. Waldek Rudziecki: "Maciek byl bardzo wrazliwym czlowiekiem. Takim, co to do rany przylozyc, a jednoczesnie bezradnym jak maly chlopiec. On strasznie potrzebowal akceptacji, wsparcia, a nie znajdowal tolerancji, ani w domu, ani na ulicy, ani w zespolach. Tu byl jego mit, legenda jeszcze za zycia. Szczegolnie wsrod malolatow, przez co strasznie sie eksploatowal. Nim miotalo, miotala energia, a nie mial zaworu bezpieczenstwa. W ostatnim okresie, kiedy gral z regowcami z Orlowa, to oni po prostu bali sie jego odlotow, tej spontanicznosci." Deadlock podazyl sladem Lutera do W-wy. W Gdansku pozostawil pustke, a po sobie plyte "Ambicja" wydana we Francji. Ma ona teraz wartosc dokumentalna, bedac jedynie nienajlepszym zapisem proby zespolu. Trzeba rowniez zaznaczyc, ze nagral ja, praktycznie, ostatni sklad Kryzysu. Po Deadlocku pozostala przede wszytskim jego legenda. Tomek Szczecinski: "To byl czad nieprawdopodobny. Kolesie mieli czerwone wlosy, lancuchy im z policzkow wyrastaly, chodzili w podartych spodniach na bosaka, skakali po samochodach i wszystkim wokol stawaly wlosy deba. Nie bylo w tym zadnego bajeru." |
. | ||
. | . |
Zrobione przez: TylkoPolskiRock Webring |
. |